Υπό μελέτη η τουριστική ταυτότητα της Δυτικής Ελλάδος

0

Σε …σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η αναζήτηση brand name για την τουριστική προβολή της Δυτικής Ελλάδας. Μόλις προ ημερών ολοκληρώθηκε η διαβούλευση που πραγματοποίησε η  Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στο πλαίσιο του έργου «Σχεδιασμός και εφαρμογή δράσεων τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας», κατά την οποία εκπονείται και η Μελέτη Τουριστικού Προϊόντος και Ανταγωνιστικής Ταυτότητας της Περιφέρειάς Δυτικής Ελλάδας, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).  Πρόκειται για τη μελέτη  που εκπονείται στο πλαίσιο του 5ετους επιχειρησιακού προγράμματος της Περιφέρειας και προκρίνει μια σειρά προτάσεων για την διαμόρφωση μιας διακριτής και ανταγωνιστικής τουριστικής ταυτότητας για την Δυτική Ελλάδα.

Κι ενώ θα περίμενε κανείς η διαβούλευση να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των τοπικών φορέων και των παραγόντων του τουρισμού, λίγο έλειψε να ξεσπάσει «πόλεμος» με την Ηλεία με αφορμή το brand name. Το άκουσμα του «Go West» ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων.

Ποιό όμως  θα είναι  το σλόγκαν που θα προσδιορίζει η Δυτική Ελλάδα και θα την συνοδεύει στα τουριστικά σαλόνια;

«Δεν υπάρχει πουθενά brand name και δεν θα μπορούσε να υπάρχει, διότι η μελέτη εκπονείται  ακριβώς γι αυτόν τον λόγο» ανέφερε στον «Σ.Ε» ο αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας Γιώργος Αγγελόπουλος κι εξήγησε: «Πώς προέκυψε; Υπήρχε μια αναφορά από τον εκπρόσωπο του ΣΕΤΕ. Όταν προ διμήνου έκανε την παρουσίαση, ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρχουν και ορισμένα σλόγκαν που θα μπορούμε να χρησιμοποιούμε. Μεταξύ αυτών ήταν το «Go West». Πέραν αυτού τίποτε άλλο. Ούτε απόφαση, ούτε brand name».

Η Περιφέρεια, έχει αναθέσει στο ΣΕΤΕ και στον εκτελεστικό του βραχίονα, την Marketing Greece να “χτίσει” την ταυτότητα και το brand name της περιοχής. Πρώτα απ’ όλα συγκεντρώθηκαν  όλα τα στοιχεία εκείνα που κάνουν ελκυστικό το τουριστικό προϊόν σε Αχαΐα, Ηλεία, και Αιτωλοακαρνανία, φτιάχνοντας τέσσερις πυλώνες στρατηγικής:
Πυλώνας 1: Τέσσερις εποχές, δηλαδή αξιοποίηση χαρτοφυλακίου ανά εποχή.
Πυλώνας 2: Αξιοποίηση εμβληματικών στοιχείων όπως η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.
Πυλώνας 3: Παραγωγοί και τοπικά προϊόντα.
Πυλώνας 4: Αξιοποίηση αγνότητας προορισμών, όπως το φαράγγι του Βουραϊκού.
Τα παραπάνω συνιστούν την αφετηρία. Στην παρούσα φάση  τα βήματα που ακολουθούνται είναι συγκεκριμένα. «Η πρώτη δράση είναι η μελέτη τεκμηρίωσης του τουριστικού προϊόντος και η εύρεση του brand name έπεται. Δεν έχουμε φτάσει εκεί όμως. Υπήρξε διαβούλευση, η οποία ολοκληρώθηκε στις 11 Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια πραγματοποιήσαμε τρεις συναντήσεις, μία για κάθε περιφερειακή ενότητα, θέλοντας να ακούσουμε τους επαγγελματίες του τουρισμού και τους Δημάρχους, προκειμένου να καταγράψουμε όσο το δυνατόν περισσότερες απόψεις και να αντλήσουμε κάθε δυνατή πληροφόρηση και να έχουμε μια προσέγγιση πιο  συγκροτημένη» ανέφερε ο κ. Αγγελόπουλος.

Στην πρόταση του ΣΕΤΕ μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνεται ο σχεδιασμός δράσεων προβολής της Περιφέρειας σε εκθέσεις στο εξωτερικό, η δημιουργία ενός πολύγλωσσου portal και η παρακολούθηση των 17 social media, η μελέτη ανάπτυξης του αεροδρομίου Αράξου, η δημιουργία 12σελιδου εντύπου, η φιλοξενία ξένων δημοσιογράφων αλλά και η προβολή της Περιφέρειας μέσω του ΕΟΤ και του «marketing greece».

Ο ΣΕΤΕ σε συνεργασία με την περιφέρεια, έχουν ήδη προχωρήσει στην αποτύπωση του τουριστικού προϊόντος, με στόχο την διαμόρφωση μιας ανταγωνιστικής ταυτότητας. Όπως έχει αναδειχθεί, πρόκειται για ένα απαιτητικό έργο, καθώς η Δυτική Ελλάδα δεν παρουσιάζει έναν ομοιόμορφο τουριστικό χαρακτήρα. Ως εκ τούτου, η προβολή του τουριστικού προϊόντος θα πρέπει να απευθύνεται, και  σε τουρίστες που έχουν ήδη εμπειρία από διακοπές στην Ελλάδα, αλλά πλέον αναζητούν κάποιες εναλλακτικές επιλογές.
Έτσι, η Δυτική Ελλάδα θα πρέπει να προβάλει τους διαφορετικούς προορισμούς, όπου μαζί με τις διακοπές θα συνδυάζεται ο πολιτιστικός, θρησκευτικός και εναλλακτικός τουρισμός με τον οικοτουρισμό και τις δραστηριότητες στη φύση. Οι μελετητές εκτιμούν ότι αν η Δυτική Ελλάδα προβάλλει το τουριστικό προϊόν με βάση τα  παραπάνω, μπορεί τότε να διεκδικήσει τουρισμό ακόμα και τις τέσσερις εποχές του χρόνου.
Επ’ αυτών και όχι μόνο, οι αναπτυξιακοί φορείς, η τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και όσοι δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού, κλήθηκαν  να συμμετέχουν ενεργά και να υποβάλουν τις προτάσεις τους.

«Θα αξιοποιήσουμε την άποψη όσων συμμετείχαν στη διαβούλευση, αλλά και όσων ακόμη σκοπεύουν να παρέμβουν, διότι δώσαμε μια ολιγοήμερη παράταση στους φορείς ώστε να μετέχουν.  Στη συνέχεια ο ΣΕΤΕ θα επεξεργαστεί με τους επιστήμονες τους, τις απόψεις και τις προτάσεις που έχουν υποβληθεί, ώστε να διαμορφώσει την τελική μελέτη τουριστικού προϊόντος για την Περιφέρεια. Έπειτα θα προχωρήσουμε σε brand name» πρόσθεσε ο αντιπεριφερειάρχης, παραδεχόμενος ωστόσο ότι η διαβούλευση που προηγήθηκε δεν είχε και τόσο μεγάλη ανταπόκριση: «Υπήρχε συμμετοχή, δεν ήταν όμως αυτή που επιθυμούσαμε ως Περιφέρεια. Ενώ στην πρώτη παρουσίαση  καταγράφηκε ζωηρό ενδιαφέρον, περιμέναμε ότι θα υπήρχε μεγαλύτερη ανταπόκριση, είπε και προσδιόρισε τα επόμενα βήματα: «Το χρονοδιάγραμμα που έχουμε δώσει στο ΣΕΤΕ είναι στους επόμενους δύο μήνες να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη, να έχει ξεκινήσει το  website που θα στήσουμε και θα αφορά αποκλειστικά τον τουρισμό. Επίσης,  είμαστε σχεδόν έτοιμοι για το  12σελιδο έντυπο και το βίντεο, τα οποία τα χρειαζόμαστε για την τουριστική μας προβολή στις τουριστικές εκθέσεις οι οποίες  ξεκινάνε τον Νοέμβριο».

Συναντήσεις εργασίας σε Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία και Αχαϊα προς αναζήτηση συμπληρωματικών προτάσεων

«Go west»: Το brand name που προκαλεί …συρράξεις

Θυελλώδεις ήταν οι αντιδράσεις από τους αυτοδιοικητικούς της Ηλείας στο άκουσμα του «Go West». Ο  ΣΕΤΕ χρησιμοποίησε ως παράδειγμα το σλόγκαν, μαζί με άλλες ονομασίες που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν  ως brand name για την τουριστική προβολή της Δυτικής Ελλάδας. Οι Ηλειοι  ‘όμως πιστεύουν ότι το σύμβολο ανήκει δικαιωματικά στην Αρχαία Ολυμπία που θα μπορούσε να αποτελέσει το σημείο αναφοράς της Δυτικής Ελλάδος, ως  ένα παγκοσμίως γνωστό μνημείο – παρεξήγησαν.  Θεωρούν το σλόγκαν αχαϊκοκεντρικό.

Στην Ηλεία

Το  brand name μάλιστα απασχόλησε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Περιφερειακή Ενότητα Ηλείας των βουλευτών Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ  Έφης Γεωργοπούλου- Σαλτάρη και Δημήτρη Μπαξεβανάκη με τον Αντιπεριφερειάρχη Ηλείας  Γιώργο Γεωργιόπουλο. Οι βουλευτές επεσήμαναν ότι είναι τουλάχιστον άστοχη η επιλογή και δεν ανταποκρίνεται στον συμβολισμό παγκόσμιας εμβέλειας που εκπέμπει η κοιτίδα του πολιτισμού στον Νομό, η Ολυμπία.  Αντίστοιχες ενστάσεις διατύπωσαν και οι παραγωγικοί φορείς, σε σημείο που τα πνεύματα οξύνθηκαν τόσο, μέχρι που τέθηκε εκ νέου η πρόταση για αλλαγή Περιφέρειας και προσάρτηση της Ηλείας στην Πελοπόννησο.

Εν τέλει ο  αντιπεριφερειάρχης Ηλείας Γιώργος Γεωργιόπουλος αναφέρθηκε στα έξι βασικά σημεία τα οποία αφορούν την τουριστική προβολή. Ειδικότερα επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να υπάρξει ξεχωριστή μελέτη τουριστικού προϊόντος ανά Περιφερειακή Ενότητα και ιδιαίτερα για την Ηλεία που λόγω της Ολυμπίας έχει μεγαλύτερη δυναμική σε σχέση με τις άλλες δύο Περιφερειακές Ενότητας. Στην ταυτότητας της Ηλείας θα πρέπει να υπάρχει η λέξη «Ολυμπία» που αποτελεί το μεγαλύτερο brand name στο κόσμο. Όσο αφορά τη μελέτη που θα συνταχθεί για την Ηλεία θα πρέπει να περιλαμβάνει και άλλες πλευρές του τουρισμού, πέραν των αρχαιολογικών χώρων. Παράλληλα όλοι οι φορείς θα συμμετέχουν στην διαδικασία ολοκλήρωσης και έγκρισης της συγκεκριμένης μελέτης. Από τη πλευρά του ο Γ. Γεωργιόπουλος δεσμεύτηκε ότι έως το τέλος της διαβούλευσης θα υπάρξει συνεργασία με τους φορείς του τουρισμού προκειμένου να υπάρξουν εξειδικεύσεις σε ότι αφορούν το Νομό.

Για το ίδιο θέμα συνεδρίασε η ΝΟΔΕ Ηλείας της ΝΔ με προσκεκλημένους τους βουλευτές της ΝΔ Ανδρέα Κατσανιώτη (Αχαϊα) και Κώστα Τζαβάρα (Ηλεία). Κρίθηκε ότι θα έπρεπε εξ αρχής να έχει προσδιοριστεί η Αρχαία Ολυμπία ως σημείο αναφοράς.  Εκφράζοντας την άποψή του ο κ. Κατσανιώτης για την επιλογή της φράσης «Go West» ως brand name για την τουριστική ανάδειξη της περιοχής, απαντώντας ερωτήσεις, ανέφερε: «Δεν πρέπει να εκληφθεί η ανικανότητα της περιφερειακής αρχής ως προσπάθεια της Πάτρας εναντίον του Πύργου. Η συγκεκριμένη περιφερειακή αρχή είχε ευθύνες για τα όσα έγιναν στην προηγούμενη θητεία της και έχει ευθύνες γιατί γυρνάει πίσω όλη την περιφέρεια. Η επιλογή Go West και το ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δεν είναι αναγνωρίσιμη οφείλεται στην ανικανότητα μιας συγκεκριμένης ομάδας, που διοικούσε την Αχαΐα για χρόνια και τώρα διοικεί την Περιφέρεια, να μπορέσει να δώσει ένα όραμα στην περιοχή»

Αντιστοίχως, ο Βουλευτής Ηλείας της ΝΔ κ. Κώστας Τζαβάρας μεταξύ άλλων σχολίασε «Εκτός από πρόχειρη, αυτή η πρόταση είναι και χυδαία. Το Go West είναι τίτλος ενός συγκροτήματος ροκ μουσικής και επίσης είναι η λέξη που έχει επιλέξει ο Εμπορικός Σύλλογος της Πάτρας για να βάλει προμετωπίδα στον επαγγελματικό οδηγό της πόλης…»

Στην Αιτωλοακαρνανία

Ο σχεδιασμός για το τουριστικό προφίλ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας απασχόλησε και την Αιτωλοακαρνανία. Η παρουσίαση έγινε από  τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων – ΣΕΤΕ σε κλίμα σαφώς πιο ψύχραιμο. Προηγήθηκε διάστημα ανοιχτής διαβούλευσης όπου όλοι είχαν τη δυνατότητα να υποβάλουν τις προτάσεις και θέσεις τους.
Η Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας, Χ. Σταρακά, δήλωσε σχετικά: «Η περιοχή μας αν και συνδυάζει τον πολιτισμό, το φυσικό περιβάλλον, τους οικολογικούς προορισμούς και την παράδοση στη φιλοξενία, δυστυχώς έχει προβλήματα, που δεν είναι πάντα κοινά με τις περισσότερες τουριστικές περιοχές της χώρας. Κυρίως έχει πρόβλημα αναγνωρισιμότητας (brand name) και υποδομών, όπως κλινών και άλλων. Στην εποχή της ύφεσης τα κρίσιμα ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον της περιοχής, απαιτούν δυναμικές αποφάσεις με στόχο την έξοδο από τον κλοιό της κρίσης και την πορεία προς την ανάπτυξη και ο τουρισμός μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό μοχλό εξόδου από την κρίση. Ο προγραμματισμός είναι η μόνη απάντηση, ειδικά προς τα τουριστικά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα γίνουν γνωστά σε χώρες που στέλνουν τουρίστες στη χώρα μας και ακόμη η εξωστρέφεια αλλά και η επένδυση στην εκπαίδευση των ανθρώπων που ασχολούνται με το αντικείμενο».
Στην Αχαΐα

Η τελευταία συνάντηση εργασίας  με τους φορείς του τουρισμού πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα και αφορούσε την Αχαΐα. Σαφώς και υπήρξε αναφορά στο brand name. Ουδεμία απόφαση όμως  ελήφθη απόφαση για το προωθητικό σλόγκαν  της Περιφέρειας. Ακούστηκαν πάντως προτάσεις, όπως για παράδειγμα το «go west» ή άλλα ονόματα που σχετίζονται με την Πελοπόννησο, ωστόσο διατυπώθηκαν διάφορες ενστάσεις. Μεταξύ εκείνων που έχουν εκφράσει διαφωνία είναι και το Επιμελητήριο Αχαϊας. Εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρο Πλάτωνα Μαρλαφέκα και τον σύμβουλο για θέματα τουρισμού Νίκο  Παπαλέξη. Μεταξύ άλλων τόνισαν ότι η ονομασία δεν είναι αυτό που θα πρέπει να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον, αλλά εκείνο που χρειάζεται η περιοχή είναι οι τρόποι και οι δράσεις που θα υποδειχτούν για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Δυτικής Ελλάδος.

Με συγκεκριμένες θέσεις συμμετείχε  στη διαβούλευση ο πρόεδρος της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής δήμου Αιγιαλείας, Στράτος Βαρδάκης, ο οποίος εκτός των άλλων σχολίασε ότι  δηλαδή και στο παρελθόν έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες για την προβολή της περιοχής, οι οποίες όμως δεν καρποφόρησαν, ίσως γιατί ήταν μεμονωμένες.

Εντονότερη προβολή στα Καλάβρυτα ως τουριστικό προορισμό ζήτησαν  για λογαριασμό του Δημου Καλαβρύτων,  ο προεδρος Τουριστικής Ανάπτυξης Ν. Μαγκαφάς και ο διευθυντής του Χιονοδρομικού Κέντρου Λ. Σπυροπουλος.

Τροφή για σκέψη

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τοπικού Τύπου, εκφράστηκαν ζωηρές ενστάσεις ως προς την επιλογή του ονόματος που θα χρησιμοποιηθεί ως brand name για την τουριστική προβολή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.

Ας παραβλέψουμε το δέντρο, που δεν είναι άλλο από την ονομασία αυτή καθαυτή, και ας επικεντρωθούμε στο δάσος, εν προκειμένω στο τουριστικό προϊόν μας.

Καλό θα ήταν να κατανοήσουμε ότι το λεγόμενο brand name δεν είναι, απλώς, θέμα ενός ονόματος. Πολύ περισσότερο από τη στιγμή που το brand name δεν εξασφαλίζει με την επιλογή μιας ονομασίας, όσο «ελκυστική» κι αν είναι αυτή, το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, εάν δεν συνοδεύεται παράλληλα από μια ουσιαστική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.

Για να ακριβολογούμε, το brand name είναι επί της ουσίας το τουριστικό προϊόν μας. Αυτό που «πουλάμε» ή μπορούμε να λανσάρουμε με αξιώσεις.

Αναμφισβήτητα, ως Περιφέρεια, έχουμε ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία ανά νομό είναι μεν διαφορετικά, ωστόσο αλληλοσυμπληρώνονται σε μια αξιοθαύμαστη αλληλουχία.

Από την Αρχαία Ολυμπία, τον πολιούχο της Πάτρας Άγιο Ανδρέα και το Πατρινό Καρναβάλι μέχρι τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, η οποία σηματοδοτεί συμβολικά το πέρασμα μας στο μέλλον, ως Περιφέρεια μπορούμε να υποστηρίξουμε ένα σημαντικό τουριστικό ρεύμα, με αυξητικές μάλιστα τάσεις.

Απαραίτητες προϋποθέσεις είναι η εξασφάλιση και η επαρκής συντήρηση των απαραίτητων συγκοινωνιών υποδομών, στις οποίες θα προστεθούν σύντομα σύγχρονοι οδικοί άξονες, η ιδιαίτερη φροντίδα με την οποία θα πρέπει να περιβάλουμε τα αξιοθέατα μας, καθώς και το υψηλό επίπεδο των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών μας.

Επομένως, σ’ αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθούν συντονισμένα οι Αυτοδιοικητικές Αρχές και οι παραγωγικοί φορείς, με οδηγό τη γλώσσα της συνεννόησης. Προέχει να φτιάξουμε το σπίτι μας!

Διότι κανένας δεν πρόκειται να μάς επισκεφθεί επειδή τον τράβηξε σαν μαγνήτης ένα εύηχο όνομα. Ακόμη, όμως, κι αν αυτό συμβεί, ο επισκέπτης που θα έλθει στα μέρη μας θα φύγει απογοητευμένος και θα αποτελέσει αρνητική διαφήμιση, στην περίπτωση που δεν έχουμε φροντίσει να μείνει ικανοποιημένος από τη φιλοξενία μας.

Τροφή για σκέψη…

 

Leave A Reply