Στον …πάγο μέχρι νεωτέρας η Δραματική Σχολή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

0

Αμετακίνητη παραμένει η θέση της Δημοτικής Αρχής σε σχέση με το δημόσιο χαρακτήρα της Δραματικής Σχολής και την απόσχισή της από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Επαναδιατυπώθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο της Τετάρτης στη διάρκεια του οποίου οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης ζήτησαν την επανεξέταση της διατήρησης του δομής που θεωρείται επιτυχημένη. Κομματικά κίνητρα στην πολιτική απόφαση της Δημοτικής αρχής διέκριναν τα στελέχη της παράταξης «Τώρα για την Πάτρα» που παραχώρησαν χθες συνέντευξη Τύπου.

«Να διεκδικήσουμε την αναβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας και στο πλαίσιο αυτό να ιδρυθούν σχολές στα πανεπιστήμια, συμπεριλαμβανομένου και του δικού μας» ήταν το πνεύμα της θέσης της στάσης και θέσης της Δημοτικής Αρχής που μετέφερε ο αντιδήμαρχος Παιδείας Ανδρέας Αθανασόπουλος, ο οποίος ωστόσο θέλησε να αποσαφηνίσει ότι η τύχη της Δραματικής Σχολής του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας είναι κάτι που αφορά το Δ.Σ του Θεάτρου, απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς σε όσους εκπροσώπους παρατάξεων θέλησαν να ζητήσουν επί της ουσίας συζήτηση και αποφάσεις.

Εισηγητής πάντως εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής ήταν ο ίδιος ο δήμαρχος Κώστας Πελετίδης, ο οποίος, αποσαφήνισε δύο ζητήματα: α) διασφαλίζονται πλήρως  όσοι έχουν ξεκινήσει τις σπουδές τους, οι οποίες και θα συνεχιστούν, β) δεν πρόκειται για οικονομικής τάξης ζήτημα σε σχέση με τη λειτουργία της Δραματικής, αλλά για το καίριο –κατά τη Δημοτική Αρχή – ζήτημα αν η Σχολή θα πρέπει να έχει δημόσιο ή ιδιωτικό χαρακτήρα.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε ήδη μια συνάντηση με την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, την ερχόμενη εβδομάδα – όπως ανακοίνωσε ο Δήμαρχος- υα υπάρξει ραντεβού με την πρύτανι Βενετσάνα Κυριαζοπούλου και το επόμενο βήμα θα είναι αντιπροσωπεία του Δήμου να δει τον υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά.

Η πρόταση

«Θεωρούμε ότι η πρότασή μας για ένταξη της Δραματικής Σχολής στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι εφικτή. Υπάρχουν δυο πιθανά σενάρια, είτε να γίνει κατεύθυνση του τμήματος Θεατρικών Σπουδών (όπως στη Θεσσαλονίκη) ή να γίνεται εισαγωγή με εξετάσεις εκτός συστήματος πανελλαδικών (όπως η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών). Η συγκεκριμένη πρότασή μας συνδυάζεται με την εκπεφρασμένη θέση της κυβέρνησης για ίδρυση τριτοβάθμιων καλλιτεχνικών σχολών. Η Δημοτική Αρχή έχει ήδη αρχίσει επαφές σ’ αυτή την κατεύθυνση με τα Υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού καθώς και το Πανεπιστήμιο Πατρών. Στη συνάντηση με την αναπληρώτρια Υπουργό Παιδείας μας ανακοινώθηκε ότι το θέμα είναι υπό μελέτη, ότι υπάρχει επιθυμία ανωτατοποίησης της Καλλιτεχνικής Παιδείας, καθώς και ότι έχει φτιαχτεί μια επιτροπή που θα δώσει πόρισμα με τις εναλλακτικές λύσεις. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι μέχρι τα Χριστούγεννα θα έχει σαφή πρόταση» είπε ο Δήμαρχος Πατρέων.

Το υπουργείο

Στις ενέργειες που βρίσκονται σε εξέλιξη σε επίπεδο υπουργείου Παιδείας αναφέρθηκε ο Γιάννης Αναγνωστόπουλος,  συνεργάτης της αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας, ο οποίος –όπως είπε- ήταν παρών στη συνάντηση της αντιπροσωπείας της Δημοτικής Αρχής με τη Σία Αναγνωστοπούλου. «Η Δραματική Σχολή και το Πανεπιστήμιο είναι δύο δομές εντελώς άσχετες μεταξύ τους» αποσαφήνισε κι εξήγησε ότι τον τελευταίο λόγο έχει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής του υπουργείου Παιδείας. Πρόσθεσε ότι από τον περασμένο Φεβρουάριο οι υπουργοί Παιδείας Ν. Φίλης και Πολιτισμού Α. Μπαλτάς έχουν ξεκινήσει διαδικασίες και επαφές για την ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής παιδείας και των παραστατικών σπουδών, εξέλιξη  που δεν αφορά αποκλειστικά ηθοποιούς. «Μέχρι τον Δεκέμβριο η Επιτροπή θα έχει παρουσιάσει το πρόγραμμά της. Αυτό όμως είναι κάτι που αφορά όλη την Επικράτεια και όχι μόνο τη Δραματική Σχολή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας» τόνισε.

Ο αντίλογος

«Άλλο τί ζητάμε, άλλο τι έχουμε» σχολίασε στην τοποθέτησή του ο δημοτικός σύμβουλος Χρήστος Πατούχας εκ μέρους της Ανυπότακτης Πολιτείας , τονίζοντας ότι η Δραματική Σχολή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας είναι πολιτιστική δομή που υπάρχει, λειτουργεί και σκόπιμο είναι να μην υποβαθμιστεί, αλλά να αποτελέσει σχολή υψηλού επιπέδου. Θύμισε εξάλλου ότι η ίδρυσή της αποτέλεσε απόφαση του ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, η οποία όμως επικυρώθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο. Η συγκεκριμένη αναφορά είχε στόχο τη θέση των παραγόντων της Δημοτικής Αρχής ότι το μέλλον της Δραματικής Σχολής δεν είναι υπόθεση του σώματος, αλλά απόφαση του ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ.

Απόφαση του βουλευόμενου οργάνου της πόλης ζήτησε για τη Δραματική Σχολή ο Ηλίας Γρηγόρης δημοτικός σύμβουλος της παράταξης ΡΑΠ – Ανθρώπινη Πόλη, η απάντηση της Κατερίνας Γεροπαναγιώτη, προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου ήταν σαφής: «Το θέμα μας απασχολεί σε επίπεδο ενημέρωσης».

Για απαξίωση του Δημοτικού Συμβουλίου μίλησαν οι εκπρόσωποι της παράταξης Τώρα για την Πάτρα Ανδρέας Φίλιας, Χαριτίνη Καρλιαύτη και Αντώνης Κότσαλης που παραχώρησαν χθες συνέντευξη τύπου στον απόηχο της συνεδρίασης, κατά την οποία –όπως είπαν- πίστευαν ότι θα υπήρχε υπαναχώρηση εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής. Ο κ. Φίλιας σχολίασε το γεγονός ότι ακόμη και σήμερα υπάρχουν ενδιαφερόμενοι να εγγραφούν στη Σχολή, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα λόγω των αλλαγών στις οποίες προχωρά η Δημοτική αρχή με την κατάργηση του προπαρασκευαστικού έτους, ούτε όμως υπάρχει κι επίσημη ενημέρωση προς αυτούς. Η κ. Καρλιαύτη αναφέρθηκε στα οικονομικά του ΔΗΠΕΘΕ  τονίζοντας ότι το θέατρο επί των ημερών της προηγούμενης Δημοτικής αρχής Δημαρά είχε προϋπολογισμό 1.200.0 και σήμερα ε΄χει φτάσει στα 2.900.000€ με τον καλλιτεχνικό διευθυντή Κώστα Καζάκα να παραδέχεται σε συνεδρίαση του Δ.Σ ότι έκανε λάθος. Ο κ. Κότσαλης πρόσθεσε ότι η Δραματική Σχολή ήταν αποτέλεσμα πολύχρονων προσπαθειών που έμελλε να γίνουν πράξη από τ6ην προηγούμενη Δημοτική Αρχή και ως προς την τύχη της, παρατήρησε ότι «το πρόβλημα δεν είναι ο κ. Καζάκος, αλλά η πολιτική απόφαση της δημοτικής αρχής».

Σε αναμονή

Ο κ. Πελετίδης, στο δημοτικό συμβούλιο  θεώρησε εποικοδομητική την ανταλλαγή απόψεων και πρόσθεσε ότι συγκροτήθηκε τριμελές όργανο (αποτελούμενο από τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή Κώστα Καζάκο και δύο υπαλλήλους του θεάτρου) με απόφαση του ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ που θα ασχοληθεί με το μέλλον της Δραματικής Σχολής και τη διοίκηση αυτής. Είπε ότι θα αναμένει τα αποτελέσματα των επαφών της Δημοτικής Αρχής και την πρόταση των συναρμοδίων υπουργείων κι έκλεισε με τη φράση « κι εδώ είμαστε…», αφήνοντας ίσως για πρώτη φορά μια αχτίδα φωτός για την περαιτέρω πορεία της Σχολής.

 

Τα οικονομικά

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη, η Δραματική Σχολή λειτουργεί βάσει της ανταπόδοσης και χάρη στη γενναία επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό του Δήμου. Επιχορήγηση που φτάνει στο ύψος των 214.000 ευρώ για το έτος 2015-2016, ενώ τα δίδακτρα είναι συνολικά 70.000 ευρώ, καθιστώντας τη σχολή ελλειμματική κατά 144 χιλιάδες ευρώ.

«Στη Σχολή διδάσκουν συνολικά 30 καθηγητές για 67 σπουδαστές, από τους οποίους οι 10 έρχονται από Αθήνα. Δεν υπάρχει γραπτό και συλλογικά επεξεργασμένο πρόγραμμα σπουδών της Σχολής, ενώ το συμβούλιο καθηγητών δεν συνεδρίασε σχεδόν ποτέ.

Το ιστορικό

H Δραματική Σχολή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Πάτρας ιδρύθηκε το 2013.

Είναι η πρώτη σχολή που λειτουργεί εκτός των αστικών κέντρων Αθηνών και Θεσσαλονίκης , αναγνωρισμένη από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η Δραματική Σχολή στεγάζεται στις ανακαινισμένες Σταφιδαποθήκες Μπάρι, μετά την παραχώρηση του κτιρίου στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. από τον Δήμο Πατρέων και αποτελεί τον πυρήνα και των υπόλοιπων εκπαιδευτικών δράσεων του θεάτρου.

Οι  μαθητές της, εκτός από την Πάτρα, προέρχονται από την Ιθάκη, τη Ναύπακτο, το Αίγιο αλλά και την Αθήνα.

Τον Κώστα Καζάκο εγκαλούν οι σπουδαστές

Να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της Ιδιωτικής Δραματικής Σχολής τετραετούς φοίτησης και η λειτουργία της, βασισμένη στο υπάρχον Πρόγραμμα Σπουδών ζητούν με ανακοίνωσή τους οι σπουδαστές, οι οποίοι στρέφονται κυρίως κατά του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας Κώστα Καζάκου και μεταξύ άλλων τονίζουν: « Οι πρώτοι απόφοιτοι της Σχολής και το αποτέλεσμα που έφεραν δεν θεωρήθηκαν καν άξια σχολιασμού και αξιολόγησης από τα μέλη της πλειοψηφίας και κυρίως από τον κο Καζάκο, ο οποίος επιδεικτικά απείχε από όλες τις ανοιχτές παραστάσεις και αρνήθηκε να παραδώσει έστω και ένα πτυχίο στους νέους αποφοίτους. Το μόνο πράγμα που φαινόταν να τον ενδιαφέρει, ήταν το πώς θα ξεμπέρδευε πιο γρήγορα με αυτή τη Σχολή που στερεί χρήματα από τις επόμενες παραγωγές του».

Μιλούν για «αυτοανακήρυξη του κου Καζάκου σε Διευθυντή Σπουδών της Σχολής, πλαισιωμένου από τη θεατρολόγο κα Συγκλητική Βλαχάκη και τον υπεύθυνο χώρου Μπάρι κο Περικλή Βασιλόπουλο», υποστηρίζοντας ότι «η επιτροπή αυτή δε μπορεί να εγγυηθεί την ομαλή συνέχιση της λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, το  οποίο είναι και το ζητούμενο. Να σημειωθεί ότι ο κος Καζάκος έχει δηλώσει ότι δε γνωρίζει τίποτα για την εκπαιδευτική μέθοδο που διδάσκεται στη συγκεκριμένη Δραματική Σχολή και δεν επιθυμεί να παρέμβει στο Πρόγραμμα Σπουδών, εν τούτοις τοποθετεί τον εαυτό του στη θέση του Διευθυντή Σπουδών και δεσμεύεται ότι θα το διασφαλίσει».

Παραθέτουν το περιεχόμενο  συνάντησης αντιπροσωπείας των σπουδαστών με τον Δήμαρχο τον Ιούνιο του  2016, παρουσία του προέδρου του Δ.Σ. κου Τερζή και μεταφέρουν ότι «ο Πρόεδρος του Δ.Σ. δεσμεύτηκε προσωπικά να μην αλλάξει το Πρόγραμμα Σπουδών και τη φιλοσοφία της Σχολής, και να συνεχίσει τη συνεργασία με τους καθηγητές που την πρεσβεύουν για τα επόμενα τρία χρόνια» , ενώ σε άλλο σημείο, αναφέρουν:

Θεωρούμε τις προθέσεις του κου Καζάκου ασαφείς και τον ίδιο αναξιόπιστο για να αποφασίσει το μέλλον της Δραματικής Σχολής επειδή παρόλο που από την αρχή της χρονιάς έχει δηλώσει ενώπιον όλων μας ότι δεν προτίθεται να διαταράξει το Πρόγραμμα Σπουδών της Σχολής, εν τούτοις:

Πραγματοποίησε αλλαγές μείζονος σημασίας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, διαταράσσοντας την ομαλή ροή της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Επέβαλλε τη διεξαγωγή ενδοσχολικών εξετάσεων 1ου εξαμήνου, χωρίς τη συνεννόηση και την έγκριση του διδακτικού προσωπικού, για να ελέγξει την πορεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ωστόσο, στις εξετάσεις του 2ου εξαμήνου επέλεξε να μην παρευρεθεί ούτε σε μία τελική παρουσίαση ολοκληρωμένης δουλειάς κανενός από τα τέσσερα έτη.

Σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς αποποιούνταν τις ευθύνες γα τη λήψη αποφάσεων, «πετώντας το μπαλάκι» στη Δημοτική Αρχή.

Με την εισήγηση στο Δ.Σ., αυτοπροτάθηκε για τη θέση του Διευθυντή Σπουδών, χωρίς να έχει οργανώσει, ως όφειλε, το Πρόγραμμα Σπουδών για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος».

 

Οριστική κατάργηση «βλέπουν» οι διδασκοντες

Ευθείες βολές κατά της Δημοτική Αρχής εξακόντισαν με ανακοίνωσή τους οι διδάσκοντες στη δραματική σχολή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, εκτιμώντας ότι « η πραγματική, αλλά υποκρυπτόμενη, πρόθεση της πλειοψηφίας του Δ.Σ. του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. και της Δημοτικής Αρχής είναι η σταδιακή υποβάθμιση και η περαιτέρω οριστική κατάργηση της σχολής, με προειλημμένη απόφαση και όχι η ανωτατοποίησή της».

Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσής τους, προσθέτουν:

«Θεωρούμε, λοιπόν, εμπαιγμό τόσο προς εμάς, όσο και προς τους σπουδαστές της σχολής, τις διαβεβαιώσεις για τη μη διατάραξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μετά την απομάκρυνση της Διευθύντριας Σπουδών, κ. Μποζά. Η καθοριστική συμβολή της, τόσο στην ανάδειξη της συλλογικής εκπαιδευτικής μας αντίληψης, όσο και στην κατάθεση γόνιμων προτάσεων στην αιχμή της σύγχρονης θεατρικής εκπαίδευσης, είχε ως αποτέλεσμα η σχολή να διαμορφώσει την ταυτότητα της.

Αντ’ αυτής, στη θέση της ανέλαβαν άνθρωποι που οι ίδιοι ομολογούν ότι δεν γνωρίζουν τη φιλοσοφία της σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Με ανησυχία πληροφορηθήκαμε ότι ο επικεφαλής της υποτιθέμενης «συλλογικής διεύθυνσης» –κατά νόμον αρμόδιος και κατ’ ουσίαν ο πλέον σχετικώς με το αντικείμενο- κ. Καζάκος, στο Δ.Σ. της 29ης Μαρτίου, παρουσία των σπουδαστών, αποποιήθηκε την ευθύνη υλοποίησης του υπάρχοντος προγράμματος, δηλώνοντας άγνοια της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτό το γεγονός δεν μπορεί παρά να μας προβληματίζει».

Παράλληλα, επισημαίνουν: «Εάν το Δ.Σ. του θεάτρου, η Δημοτική Αρχή και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, επιθυμούν πράγματι – και δεν πρόκειται για παρελκυστική πολιτική με απώτερο στόχο τη διάλυση της σχολής- να συνεχιστεί η λειτουργία της και να μην αλλάξει η μεθοδολογική της κατεύθυνση –και με δεδομένο ότι το νυν προτεινόμενο «συλλογικό(;) Διευθυντήριο» δεν γνωρίζει τη μεθοδολογία την οποία υπόσχεται στους σπουδαστές-, τότε οι υπογράφοντες είμαστε διατεθειμένοι να βοηθήσουμε συλλογικά σε αυτήν την προσπάθεια.

Ανεξαρτήτως της διατήρησης των προσωπικών μας θέσεων εργασίας, εάν και εφόσον εξασφαλιστούν οι αντικειμενικές προϋποθέσεις επί των οποίων δομήθηκε η έως τώρα λειτουργία της σχολής, προτιθέμεθα να βοηθήσουμε τη νέα διεύθυνση ως εξής: Να παράσχουμε την τεχνογνωσία που διαθέτουμε συλλογικά και ατομικά αποτιμώντας την έως τώρα εμπειρία που μόλις ολοκληρώθηκε, και σχεδιάζοντας την επόμενη μέρα της σχολής» τονίζουν και όπως αναφέρουν αναμένουν απαντήσεις τόσο από το ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας , όσο και από τους  αρμόδιους, «με προεξάρχοντα τον μόνο καθ’ ύλην αρμόδιο, τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή κ. Καζάκο, ο οποίος επιμελώς έως τώρα έχει αποφύγει να λάβει δημόσια θέση που να τον δεσμεύει, οφείλουν να διευκρινίσουν τι μέλλει γενέσθαι με τη Σχολή» παρατηρούν.

Οι Υπογράφοντες Καθηγητές: Θοδωρής Αμπαζής, Έλσα Ανδριανού, Αντώνης Βολανάκης, Νίκος Γιαλελής, Ανδρομάχη Δημογιαννοπούλου, Δημήτρης Ήμελλος, Σίμος Κακάλας, Τατιάνα Λοβέρδου, Κωνσταντίνα Μάντζαρη, Ελένη Μποζά, Παρθενόπη Μπουζούρη, Κωνσταντίνα Πιτσιάκου, Ορέστης Τάτσης, Ειρήνη Τζανετουλάκου, Παναγιώτης Φαφούτης.

 

Leave A Reply