Κραυγή αγωνίας από τους παραγωγικούς φορείς για την αύξηση του ΦΠΑ κατά 24%

0

Με ανατιμήσεις σε καύσιμα, φάρμακα, τηλεπικοινωνίες, τρόφιμα, βιβλία υποδεχθήκαμε τον Ιούνιο. Η αύξηση στο 24% από 23% του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ και η κατάργηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ που απολάμβαναν μέχρι πρότινος 11 νησιά, έχει επιφέρει αυτομάτως αυξήσεις στις λιανικές τιμές αγαθών και υπηρεσιών και επιβάρυνση στην τσέπη των καταναλωτών.

Στα σούπερ μάρκετ έχουν αλλάξει οι τιμές όλων των προϊόντων, γεγονός που σημαίνει ότι το καλάθι της νοικοκυράς θα είναι ακριβότερο.

Η λίστα των ανατιμήσεων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων: Τυποποιημένα είδη διατροφής (μακαρόνια, αλλαντικά, μαρμελάδες, σοκολάτες, μπισκότα, παγωτά, είδη ζαχαροπλαστικής, μπαχαρικά, προψημένο ψωμί, προμαγειρεμένα φαγητά, ψωμί του τοστ, φρυγανιές κ.ά.), αναψυκτικά – χυμούς, εστίαση (ταβέρνες, εστιατόρια) – catering (οι περισσότεροι ιδιοκτήτες έχουν δηλώσει ότι θα απορροφήσουν τις αυξήσεις), είδη ένδυσης και υπόδησης, νεόδμητα ακίνητα, καύσιμα, οινοπνευματώδη ποτά, σταθερή και κινητή τηλεφωνία, συνδρομητική τηλεόραση, αυτοκίνητα, ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, υπηρεσίες από συγγραφείς, καλλιτέχνες, συνθέτες, επισκευή και συντήρηση παλαιών κατοικιών, κ.ά.

Επιβαρύνσεις της τάξης των 5 ευρώ κατά μέσον όρο έρχονται και στους μηνιαίους λογαριασμούς της συνδρομητικής τηλεόρασης, καθώς από την 1η Ιουνίου επιβάλλεται αναλογικό τέλος υπέρ του Δημοσίου, με την ονομασία «Τέλος στη συνδρομητική τηλεόραση», το οποίο βαρύνει τους συνδρομητές των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης. Το τέλος αυτό επιβάλλεται επί κάθε μηνιαίου λογαριασμού.

Πολλοί κλάδοι, όπως η εστίαση και τα ταξί στην Πάτρα αποφάσισαν να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ προκειμένου να μην επιβαρύνουν περισσότερο τους καταναλωτές.

ΤΑΞΙ Πάτρας: Καμία επιβάρυνση στα κόμιστρα

Συγκεκριμένα, η Διοίκηση του Σωματείου ιδιοκτητών αυτοκινήτων Ταξί Πατρών και Περιχώρων «Ο Άγιος Χριστόφορος», σε ανακοίνωσή της αναφέρει πως «από την 1η Ιουνίου ισχύει το νέο τιμολόγιο ταξί με ενσωματωμένη την αύξηση του Φ.Π.Α από 23 σε 24%. (ΠΟΛ 1061/2016). Ουσιαστικά η αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα δεν επιφέρει καμία επιβάρυνση στην πλειοψηφία των βασικών συντελεστών, που διαμορφώνουν το τιμολόγιο (τελική αξία- κόστος μεταφοράς). Η αύξηση του ΦΠΑ μπαίνει ξεχωριστά στον κάθε συντελεστή διαμόρφωσης του τιμολογίου (μονή, διπλή ταρίφα, αποσκευές, κλπ.) και όχι αθροιστικά σε όλους. Κάποιες μικρές αυξήσεις που επέρχονται σε λίγους συντελεστές (π.χ. με ραντεβού, αεροδρόμια, λιμάνια) θα απορροφηθούν από τους ίδιους τους επαγγελματίες ταξί και σε καμία περίπτωση δεν διαμορφώνουν το τιμολόγιο. Γι’ αυτό και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας του επιβατικού κοινού για επιβαρύνσεις του κόστους μεταφοράς».

Καββαθάς: Συρρίκνωση της οικονομίας

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γ. Καββαθάς μετά την αύξηση του ΦΠΑ καθώς, όπως αναφέρει, συρρικνώνει ακόμα περισσότερο την πραγματική οικονομία.

«Η Ελλάδα είναι μεταξύ των 4 πρώτων χωρών της Ε.Ε. με τον υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ. Η αύξηση του ΦΠΑ στο 24% και η εξομοίωση του έναντι του μειωμένου ΦΠΑ σε 11 νησιά της χώρας δυστυχώς θα συρρικνώσει ακόμα περισσότερο την πραγματική οικονομία επηρεάζοντας αρνητικά τα ελληνικά νοικοκυριά, τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Παράλληλα έχουμε μια σειρά από επιπρόσθετες επιβαρύνσεις που θα εντείνουν ακόμα περισσότερο την δυσμενή κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι ΜμΕ. Ενδεικτικά αναφέρουμε την επιβολή ειδικού φόρου στον καφέ, την αύξηση του συντελεστή ΕΦΚ στην μπύρα, την αύξηση της προκαταβολής φόρου και την αύξηση της παρακράτησης του φόρου μισθωτών και συνταξιούχων». 3 στις 10 ΜμΕ κατέγραψαν ζημίες Σύμφωνα με τον κ. Καββαθά, βάσει της τελευταίας έρευνας του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ 3 στις 10 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις κατέγραψαν ζημίες κατά το προηγούμενο έτος, ενώ 4 στις 10 έχουν ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές και 15% ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τράπεζες. Επιπλέον, το 50% των ΜμΕ αντιμετωπίζει δυσκολίες στην έγκαιρη καταβολή των μισθών.

«Εάν οι επιχειρήσεις επιλέξουν να απορροφήσουν τις νέες επιβαρύνσεις θα αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Εάν από την άλλη επιλέξουν να το μετακυλήσουν στις τιμές θα προσθέσουν ακόμα ένα λιθαράκι στην διαρκώς μειούμενη ζήτηση.

Σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο. Νέα λουκέτα και νέες απώλειες θέσεων εργασίας, χωρίς μάλιστα η θυσία αυτή να οδηγεί σε αύξηση των εσόδων του δημοσίου που είναι και ο στόχος της κυβέρνησης.

Υπενθυμίζουμε ότι η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση τον Σεπτέμβριο του 2011 είχε σαν αποτέλεσμα το κλείσιμο περίπου 6.500 καταστημάτων και την απώλεια 40.000 θέσεων απασχόλησης. Παράλληλα στα δημόσια ταμεία μπήκαν 160 εκ. € από το 1 δις  € που είχε αρχικώς προϋπολογιστεί, θέτοντας το μέτρο αυτό εκτός στόχων.

Ένας νέος φαύλος κύκλος βαθιάς ύφεσης είναι προ των πυλών που εν μέρει επιβεβαιώνεται και από την ΕΛΣΤΑΤ με την πρόσφατη αναθεώρηση επί τα χείρω για περαιτέρω συρρίκνωση του ΑΕΠ το 2016».

Καταλήγοντας, ο κ. Καββαθάς τονίζει ότι το αντίδοτο είναι αναπτυξιακές πολιτικές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.

ΕΣΕΕ: «Κόφτης» κατανάλωσης

Η ΕΣΕΕ εκτιμά ότι η αύξηση του ΦΠΑ θα επιφέρει μείωση της κατανάλωσης και περαιτέρω πτώση του τζίρου της αγοράς, ενώ σε εγκύκλιό της επισημαίνει όλες τις αλλαγές που επέρχονται.

Ο κ. Κορκίδης σε δήλωσή του αναφέρει τα εξής: «…Η έκτη αύξηση του ΦΠΑ σε έξι χρόνια και η δεύτερη τους τελευταίους 10 μήνες, σημαίνει ότι η ζωή μας από 1η Ιουνίου ακριβαίνει ετησίως κατά 437 εκ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα κάθε αύξηση λειτουργεί ως «κόφτης» της κατανάλωσης, του τζίρου, αλλά και των δημοσίων εσόδων.

Στόχος δεν θα έπρεπε να είναι η αύξηση, αλλά η είσπραξη του ΦΠΑ, αφού η Κομισιόν είναι σαφής ότι αύξηση του ΦΠΑ σε περιόδους ύφεσης και χαμηλής οικονομικής επίδοσης οδηγεί σε χαμηλότερα φορολογικά έσοδα.

Εάν μάλιστα, επιχειρήσεις και νοικοκυριά δεν είχαμε επιβαρυνθεί πριν λίγους μήνες κατά 1,74 δις ευρώ, από τη μετάταξη πολλών βασικών αγαθών και υπηρεσιών στον υψηλό συντελεστή, αλλά και την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά, θα μπορούσαμε τουλάχιστον να συμπιέσουμε την αύξηση του 1% στην τελική τιμή.

Όμως, η αύξηση των λειτουργικών μας εξόδων, των υπερβολικών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, καθιστά ανέφικτο να απορροφηθεί η νέα αύξηση του ΦΠΑ. Τέλος, από το 2010 έχουμε βαρεθεί να αλλάζουμε, τους συντελεστές ΦΠΑ σε υπολογιστές και ταμειακές μηχανές, με μέσο όρο μία αλλαγή το χρόνο, και μάλιστα χωρίς αποτέλεσμα…»

Leave A Reply