Δύο μεγάλα οδικά έργα που αλλάζουν την Πάτρα

0

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται δύο σημαντικά οδικά έργα που θα αλλάξουν σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνήθειες των Πατρινών, θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και θα καταστήσουν την Πάτρα περισσότερο ανθρώπινη, αλλά και εύκολα προσβάσιμη.

Το 2016, όπως όλα δείχνουν, θα είναι η χρονιά που η Πάτρα θα αποκτήσει Μίνι Περιμετρική και θα ολοκληρωθεί η διάνοιξη της Κανακάρη. Δύο έργα με παρελθόν, που όμως δεν έχουν άλλα χρονικά περιθώρια για περαιτέρω καθυστερήσεις.

«Η ολοκλήρωση αυτών των δύο σημαντικών έργων θα δώσει άλλη πνοή, αναπτυξιακή στην Πάτρα αλλά και σε ολόκληρη την Αχαΐα. Είμαστε σε διαρκή ετοιμότητα και συνεργασία ώστε να υπερβούμε κάθε εμπόδιο και σύντομα να ολοκληρωθούν και τα δύο έργα» σχολίασε ο Αντιπεριφερειάρχης Αχαϊας Γρηγόρης Αλεξόπουλος.

Σε ό,τι αφορά τη διάνοιξη της Κανακάρη, σε αυτή τη φάση χρηματοδοτείται από τους εθνικούς πόρους. Πλέον το έργο βρίσκεται στην τελική του φάση, καθώς έχει συντελεστεί πάνω από το 85% και υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις το έργο να ολοκληρωθεί κατασκευαστικά μέχρι το καλοκαίρι.

stamos_paulos_0«Σε ό,τι αφορά το τεχνικό σκέλος , το έργο εξελίσσεται ικανοποιητικά. Η ροή της χρηματοδότησης είναι ο μόνος παράγοντας που μας προβληματίζει και μας ανησυχεί για την ολοκλήρωση του» ανέφερε στον Σ.Ε ο αντιδήμαρχος πολεοδομικού σχεδιασμού και έργων υποδομής Παύλος Στάμος, τονίζοντας ωστόσο ότι για την ώρα δεν έχει υπάρξει εμπλοκή στη χρηματοδότηση. «Επειδή όμως δεν είναι έργο «γέφυρα» για να περάσει στα ΣΕΣ και οι πόροι προέρχονται από τις δημόσιες επενδύσεις, υπάρχει αυτή η ανησυχία, από την άλλη όμως υπάρχουν και οι δεσμεύσεις ότι θα συνεχιστεί ομαλά η ροή χρηματοδότησης» πρόσθεσε ο αντιδήμαρχος.

Ειδικότερα, το τμήμα από Νόρμαν έως Κουρτέση έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Ο δρόμο έχεις διανοιγεί και απομένουν τα ασφαλτικά και η πλακόστρωση των πεζοδρομίων, εργασίες που αναμένεται να προωθηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα. Πρόκειται ουσιαστικά για το τμήμα του έργου που θα συνδεσθεί στην Αγίας Σοφίας (κόμβος Κουρτέση) με την Μίνι Περιμετρική. Θα απομείνει η σήμανση και η σηματοδότηση του έργου, τα οποία πρόκειται να υλοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση του συνόλου των εργασιών και εφόσον ξεκινήσει η εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης που θα αφορά τις αντιδρομήσεις στην Κανακάρη και την Κορίνθου.

Στο τμήμα από την Πουκεβίλ έως τη Γκότση παραμένει η εμπλοκή με δύο σπίτια στην Πουκεβίλ, που ενώ έχουν απαλλοτριωθεί, εξακολουθούν και κατοικούνται. Πληροφορίες του Σ.Ε αναφέρουν ότι τα χρήματα της απαλλοτρίωσης κατατέθηκαν από το Δήμο Πατρέων στα τέλη του 2015 στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Με βάση την προβλεπόμενη διαδικασία, αφού η απόφαση δημοσιευτεί στο ΦΕΚ θα μπορέσουν να τα εκταμιεύσουν οι δικαιούχοι και ο Δήμος, εν συνεχεία να ζητήσει την εκκένωση των ακινήτων για να προχωρήσει το έργο. Σε αντίθετη περίπτωση, εφόσον δηλαδή δεν υπάρξει συναινετική λύση, το ζήτημα θα αντιμετωπιστεί με την διαδικασία διοικητικής αποβολής.

Η Μικρή Περιμετρική της Πάτρας, θα συνδέσει την εθνική οδό Πατρών- Κορίνθου με τις μεγάλες οδικές αρτηρίες της Πάτρας, την Κανακάρη (είσοδος πόλης), την Κορίνθου (είσοδος) , τη Γούναρη και την Καλαβρύτων, καθώς επίσης τις νότιες, με τις ανατολικές περιοχές της πόλης. Με την κατασκευή της Μικρής Περιμετρικής, θα συντομευθεί η απόσταση μεταξύ των δύο μεγάλων νοσοκομείων της πόλης, δηλαδή του Πανεπιστημιακού και του γενικού κρατικού, ο «Άγιος Ανδρέας», όπως επίσης μεταξύ των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΑΠ- ΤΕΙ – Πανεπιστήμιο).

Οι οδηγοί που θα χρησιμοποιούν τη συγκεκριμένη οδό δεν θα είναι αναγκασμένοι να μπαίνουν στο κέντρο της πόλης και έτσι εκτιμάται, ότι θα «ανασάνουν» κυκλοφοριακά οι κεντρικοί δρόμοι.

Ωστόσο, πρόκειται για έργο που εδώ και μια δεκαετία μπλέκεται διαρκώς σε περιπέτειες, εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο πολύπαθος κατασκευαστικός κλάδος. Αρκεί να υπολογίσει κανείς ότι θα έπρεπε να έχει παραδοθεί από το 2008(!) αλλά ο εφικτός στόχος σήμερα έχει μετατοπιστεί στα τέλη του 2016.

Για τρίτη φορά, η Μίνι Περιμετρική άλλαξε ανάδοχο, ευτυχώς όμως οι εργασίες εξελίσσονται πια παράλληλα στα κατασκευαστικά μέτωπα. Τον Δεκέμβριο, η Μίνι Περιμετρική της Πάτρας, άλλαξε χέρια λόγω αδυναμίας εκτέλεσης των εργασιών και αποπεράτωσης του έργου από τον τελευταίο ανάδοχο. Με απόφαση υποκατάστασης ο μειοδότης που ήταν η ΔΟΜΟΚΑΤ με έκπτωση 39% «παρέδωσε » τη συνέχιση του έργου στην ΕΡΓΟΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΑΤΡΩΝ ΑΤΕ, η οποία αναλαμβάνει και τις τρίμηνες υποχρεώσεις του προσωπικού που ήταν σε εκκρεμότητα.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ο ανάδοχος, λόγω οικονομικής αδυναμίας προχωρούσε το έργο με σχετικά αργούς ρυθμούς, έχοντας ήδη πάρει μια παράταση, ενώ ήταν στη διαδικασία να ζητήσει επιπλέον πίστωση χρόνου για την αποπεράτωσή του. Την ίδια στιγμή, ο φορέας υλοποίησης του έργου που είναι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος έχει θέσει στόχο την όσο το δυνατόν έγκαιρη παράδοση σε χρήση της Μίνι Περιμετρικής, έργο πολύπαθο, το οποίο θα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχει ολοκληρωθεί.

Μπροστά στον κίνδυνο  απένταξης του έργου, περαιτέρω καθυστερήσεων και πιθανής απώλειας κονδυλίων, μεταξύ των εμπλεκομένων μερών βρέθηκε η λύση της υποκατάστασης, βάσει της οποίας η πατρινή τεχνική εταιρία ΕΡΓΟΔΥΝΑΜΙΚΗ έχει πιάσει ήδη δουλειά.

katsifaras«Τα συνεργεία σήμερα δουλεύουν εντατικά σε όλα τα κατασκευαστικά μέτωπα. Ο νέος εργολάβος έχει αναλάβει όλες τις δεσμεύσεις του προκατόχου τους και όλα δείχνουν ότι το έργο μπορεί να εξελιχθεί με ταχύτητα, πράγμα το οποίο επιδιώκουμε γι αυτό και το έχουμε υπό διαρκή παρακολούθηση. Στόχος μας είναι να αποπερατωθεί άμεσα, γι αυτό και όπου εντοπίζονται προβλήματα, τα αντιμετωπίζουμε άμεσα» σχολίασε στον Σ.Ε ο περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η Μίνι Περιμετρική είναι από τα έργα που δεν μπορούσε να περάσει ως «γέφυρα» στο επόμενο – τρέχων ΕΣΠΑ και πλέον χρηματοδοτείται από το εθνικό σκέλος. «Με μια καλή ροή χρηματοδότησης, το έργο θα …τρέξει » πρόσθεσε.

Στην παρούσα φάση γίνεται μεγάλη προσπάθεια για να ολοκληρωθούν ορισμένα επιμέρους κομμάτια που θα μπορούν να είναι λειτουργικά. Ωστόσο, οι όποιες καθυστερήσεις υπάρχουν στην εξέλιξη των εργασιών συνδέονται με την Αρχαιολογική Υπηρεσία που συνεχίζει τις ανασκαφές σε ένα από τα μέτωπα του έργου, στη θέση των συγκροτημάτων κατοικιών Χελά. «Επειδή στην Άνω Πόλη, όπου σκάβουμε βρίσκουμε αρχαία, είμαστε σε μια διαρκή επικοινωνία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, ώστε να εξελίσσονται γρήγορα οι διαδικασίες και αν δεν υπάρχει αρχαιολογικό ενδιαφέρον στα ευρήματα να παίρνουμε γρήγορα έγκριση για να προχωρήσουμε το έργο» ανέφερε ο κ. Αλεξόπουλος.

Επίσης τεχνικά δύσκολο σε σχέση με την πυκνότητα των κατοικιών και τη στενότητα του δρόμου θεωρείται η κατασκευή του συλλεκτήρα Σ-1 ομβρίων (αγωγός ορθογωνικής διατομής) περιοχής Αρόης, από Μ.Π.Π. (πλατεία Εβραιομνημάτων) έως πλατεία Ταμπάχανα, μήκους 492 μέτρων .

Στον Εισαγγελέα

Στο μεταξύ αστοχίες που εντοπίστηκαν στη Μίνι Περιμετρική και αφορούν τον προηγούμενο ανάδοχο του έργου, βρίσκονται υπό εισαγγελική διερεύνηση. Ειδικότερα, στη Δικαιοσύνη και κάθε αρμόδιο ελεγκτικό μηχανισμό, για αναζήτηση τυχόν ευθυνών, αποδόθηκαν τα ευρήματα της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Π.Δ.Ε., σχετικά με το έργο της Μικρής Περιμετρικής Πατρών.

Πρόκειται για προβλήματα στατικότητας και ασφάλειας που διαπιστώθηκαν στις εργασίες που έχουν γίνει κατά την προηγούμενη εργολαβία του Γ’ Κ.Π.Σ., τα οποία και κατορθώθηκε να διαπιστωθούν έπειτα από το «άνοιγμα» του έργου που έγινε για το έργο του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μετά από μακροχρόνιες και επίπονες προσπάθειές.

«Ο φάκελος του έργου της μικρής περιμετρικής της Πάτρας, αποστέλλεται στον Εισαγγελέα για διερεύνηση οικονομικής ζημίας του Δημοσίου και στον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για την αναζήτηση διοικητικών ευθυνών», τονίζεται σε απάντηση του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, σε σχετική ερώτηση του Προέδρου του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος και βουλευτή Αχαΐας Νίκου Νικολόπουλου.

Σύμφωνα πάντως με τις πρώτες εκτιμήσεις, το ύψος της δημοσιονομικής διόρθωσης αγγίζει περίπου τα 2.000.000 ευρώ.

Βασική, αστική, οδική αρτηρία

Το έργο κατασκευής της οδού Κανακάρη (Πουκεβίλ – Αγίας Σοφίας) με διανοίξεις στα τμήματά της (Πουκεβίλ – Γκότση και Νόρμαν – Αγίας Σοφίας), χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με προϋπολογισμό 12.300.838,99 ευρώ και εκτελείται από τον Δήμο Πατρέων.

Σύμφωνα με το Τεχνικό Δελτίο το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της οδού Κανακάρη από την οδό Πουκεβίλ έως την οδό Αγ. Σοφίας, με διανοίξεις στα επί μέρους τμήματα:

  • ΤΜΗΜΑ 1: Από την οδό Πουκεβίλ έως την οδό Γκότση και
  • ΤΜΗΜΑ 2: Από την οδό Νόρμαν έως την οδό Αγίας Σοφίας.

Στο Τεχνικό Δελτίο, επίσης, αναφέρεται ότι «η οδός Κανακάρη, η οποία αποτελεί εγκεκριμένη οδό του σχεδίου πόλης, σύμφωνα με την συγκοινωνιακή μελέτη που έχει συνταχθεί για την πόλη των Πατρών, προβλέπεται μετά την πλήρη διάνοιξή της, να λειτουργήσει ως βασική αστική οδική συλλεκτήρια αρτηρία της πόλης, κατ’ επέκταση της ήδη λειτουργούσας στον κεντρικό πυρήνα της, με κατεύθυνση εξόδου από την πόλη, συνδεόμενη με την εθνική οδό Πατρών-Αθηνών. Η οδός με βάση τα λειτουργικά της χαρακτηριστικά, κατατάσσεται στην κατηγορία Γ ΙΙΙ, με ενιαία επιφάνεια κυκλοφορίας, γενική χρήση και μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα 50χλμ/ώρα».

Το τμήμα της οδού Κανακάρη από την οδό Πουκεβίλ έως την οδό Αγίας Σοφίας, έχει συνολικό μήκος 960.00 μ., από τα οποία:

  • Τμήμα μήκους 150,00 μ., περίπου από την οδό Πουκεβίλ, έως την οδό Γκότση, με προβλεπόμενο πλάτος 12,00μ. και 10,00μ διαμορφώνεται και βρίσκεται στις απολήξεις του λόφου Κάστρου-Δασυλλίου.
  • Τμήμα μήκους 450,00 μ. περίπου από την οδό Νόρμαν έως την οδό Αγίας Σοφίας με προβλεπόμενο πλάτος 12,00μ.

Τα έξι υποέργα:

– Το πρώτο περιελάμβανε την κατασκευή της οδού Κανακάρη από την οδό Πουκεβίλ έως την οδό Αγ. Σοφίας με διανοίξεις στα επί μέρους τμήματα από την οδό Πουκεβίλ έως την οδό Γκότση και από την οδό Νόρμαν έως την οδό Αγίας Σοφίας,

– το δεύτερο αρχαιολογική παρακολούθηση εργασιών και ανασκαφή,

– το τρίτο απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη,

– το τέταρτο μελέτη Προσαρμογής της Σηματοδότησης, κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης επί των οδών Κορίνθου, Κανακάρη -Ναυαρίνου, από Ελ. Βενιζέλου έως Αγ. Σοφίας,

– το πέμπτο προμήθεια φωτεινών σηματοδοτών, υλικών κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης που απαιτούνται για την αντιδρόμηση των οδών Κορίνθου, Κανακάρη – Ναυαρίνου, εγκατάσταση και λειτουργία,

– το έκτο ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης κυκλοφοριακής κίνησης συμβάντων και ενημέρωσης πολιτώνΕλκυστική, πιο ανθρώπινη, με περισσότερους πεζοδρόμους και με λιγότερα κυκλοφοριακά προβλήματα στο κέντρο της πόλης θα είναι η Πάτρα του μέλλοντος. Η διάνοιξη της Κανακάρη σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της Μίνι Περιμετρικής θα δώσουν στην αχαϊκή πρωτεύουσα κυκλοφοριακή ανάσα και στους πολίτες της καλύτερη ποιότητα ζωής.

Όταν αυτά τα δύο έργα ολοκληρωθούν, μεγάλος αριθμός οχημάτων δεν θα χρειάζεται να μπαίνει πλέον στο κέντρο της Πάτρας. Τα δύο αυτά έργα αναμένεται να «συναντηθούν» στην είσοδο της πόλης, στο ύψος της εθνικής οδού Πατρών-Κορίνθου, μέσω της κατασκευής κόμβου στη θέση «Κουρτέση». Έτσι οι οδηγοί θα μπορούν εύκολα μέσω του κόμβου να ακολουθούν τη διαδρομή που θέλουν, χωρίς να είναι αναγκασμένοι να περνούν από το κέντρο.
Στη νέα εποχή η Κορίνθου θα μεταβληθεί από έξοδος που είναι σήμερα, σε είσοδο της πόλης, παραχωρώντας   στην Κανακάρη την έξοδο, ενώ η Μαιζώνος θα απαλλαγεί από κυκλοφοριακά φορτία και θα μεταμορφωθεί στο μεγαλύτερο πεζόδρομο της Πάτρας.

Οι αλλαγές ωστόσο δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη, δεδομένου ότι απαιτούνται κυκλοφοριακές αλλαγές οι οποίες συνδέονται άρρηκτα με τη λειτουργία της πόλης. Μεταξύ άλλων απαιτείται αλλαγή σήμανσης, τροποποιήσεις στη σηματοδότηση, προσαρμογή της στάθμευση, έως και διαμόρφωση δρομολογίων , στάσεων και αφετηριών των αστικών συγκοινωνιών.

Γεγονός είναι ότι η ολοκλήρωση των έργων, θα επιτρέψει στη δημοτική αρχή να προχωρήσει σε πεζοδρομήσεις, κάτι που θα αλλάξει την εικόνα του κέντρου και θα βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών. Ήδη η Δημοτική Αρχή επιδιώκει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση , ώστε να προχωρήσει άμεσα στην πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, όταν έρθει η …ώρα.

Δεν είναι τυχαίο πάντως ότι η Μαιζώνος ακόμη και σήμερα, παρά την οικονομική κρίση, παρουσιάζει υψηλή ζήτηση σε ακίνητα, αντίστοιχη με εκείνη της Ρήγα Φεραίου. Θεωρείται ότι θα μεταβληθεί σε έναν από τους εμπορικότερους πεζοδρόμους, ανώτερο και από την Ερμού της Αθήνας, εξαιτίας του μεγάλου πλάτους της που δίνει «αέρα» στην εμπορική κίνηση.

Leave A Reply