Έναρξη ΕΣΠΑ … στα λόγια

0

katisΑπό το 2010 μέχρι σήμερα διαπραγματευόμαστε ή «διαπραγματευόμαστε» με τους δανειστές και εταίρους μας στην ΕΕ για το πώς θα αναδιαρθρωθεί ή χώρα και πως θα έχει χρήματα να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της.

Οι διαπραγματεύσεις βασίζονται στο τι προτείνουν οι δανειστές όλη αυτή την περίοδο.

Είναι απορίας άξιο πως η χώρα, με το πολιτικό της σύστημα αλλά και τους κοινωνικού της εταίρους, δεν κατάφερε να έχει ένα δικό της πρόγραμμα εξόδου από την κρίση και αναδιαρθρώσεων και αυτό να το αντιπαραβάλει στις απαιτήσεις των δανειστών και ναι τότε να διαπραγματευτεί και να ζητήσει και από τους πολίτες τη στήριξη τους.

Αυτό ως γενική απορία για τις σχέσεις με τους δανειστές αλλά φαίνεται ότι δεν είναι διαφορετικό από αυτό που παρακολουθούμε στο εσωτερικό και στον τομέα της διαχείρισης των κοινοτικών πόρων αλλά και του περίφημου αναπτυξιακού νόμου που στοιχειώνει τον ένα χρόνο της νέας διακυβέρνησης.

Έτσι στον τομέα του ΕΣΠΑ παρακολουθούμε πότε επίσημες ανακοινώσεις και πότε «ανακοινώσεις» τρίτων για το ΕΣΠΑ που συνεχώς ανοίγει και  μοιράζει χρήματα και μάλιστα χωρίς εγγυητικές επιστολές.

Το τελευταίο, αν και εφόσον εφαρμοστεί, σαφώς και θα βοηθήσει στην υλοποίηση των έργων σε μια περίοδο που δεν υπάρχει τραπεζικό σύστημα.

Βεβαίως καλές προθέσεις στον τομέα αυτό έχουμε δει σε όλα τα προηγούμενα προγράμματα αλλά χωρίς αντίκρισμα για τις επιχειρήσεις.

Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά τα λόγια θα συμβαδίσουν με τα έργα.

Όλοι μιλούν για την συνεχώς «επικείμενη» έναρξη των έργων που αφορούν την επιχειρηματικότητα αλλά κανένας δεν φρόντισε να υπάρχει το στοιχειώδες δηλαδή ο ενδιάμεσος φορέας που θα τα διαχειριστεί.

Και ενώ το ΕΣΠΑ έχει εγκριθεί από την ΕΕ το Δεκέμβρη του 2014 το υπουργείο προκήρυξε το διαγωνισμό επιλογής ενδιάμεσου φορέα ένα χρόνο μετά, στις 15 Δεκέμβρη 2015 με καταληκτική ημερομηνία προσφορών τις 29-1-16.

Άρα δεν μπορεί να μιλάμε για προκηρύξεις πριν από δύο περίπου μήνες από τώρα και αφού θα ακολουθήσει η διαδικασία αξιολόγησης, ενστάσεων και τελικά η ύπαρξη ενδιάμεσου φορέα.

Μόνο τότε το υπουργείο και εφόσον έχει προετοιμάσει τις προκηρύξεις, θα μπορεί επίσημα να προκηρύξει τα τέσσερα τουλάχιστον προγράμματα που τα  παρουσιάζουν συνεχώς, πριν από τις τελευταίες εκλογές και με τη μορφή προεκλογικών φυλλαδίων όπου όλοι οι κλάδοι και όλες οι περιοχές της χώρας «χωράνε» για να μοιραστούν μερικές δεκάδες εκατομμύρια!

Ελπίζουμε ότι αμέσως μετά θα συνεχιστεί η ροή προκηρύξεων ώστε να μη φτάσουμε στο 2020 και τρέχουμε όπως σε όλα τα προηγούμενα προγράμματα.

Και ερχόμαστε στον πολύπαθο νέο αναπτυξιακό νόμο που από τον Γενάρη του 2015, στις προγραμματικές δηλώσεις, προαναγγέλθηκε ότι επίκειται η κατάθεσή του.

Σήμερα, ένα χρόνο μετά, βρισκόμαστε στο επίπεδο των διαρροών σε εφημερίδα και έτσι μαθαίνουμε ότι επίκειται η κατάθεσή του.

Φαντάζομαι θα αναρτηθεί και στη διαύγεια, για μια-δύο μέρες, λόγω του επείγοντος!

Από την αρχή όμως θα πρέπει να επισημάνουμε ότι, πριν την κατάθεσή του, θα πρέπει να ξεκαθαριστεί τι θα γίνει με τα οφειλόμενα χρήματα των τρεχόντων αναπτυξιακών. Πως θα υποβάλει κάποιος νέο επενδυτικό σχέδιο όταν γνωρίζει ότι τα προηγούμενα τα οφείλει το κράτος;

Από τις διαρροές φαίνεται ότι η λογική και πρακτικές των προηγούμενων νόμων δεν απουσιάζουν από το νέο και μόνο κάποιες πινελιές αυτές της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και της προσπάθειας επανέναρξης λειτουργίας κλειστών επιχειρήσεων δείχνουν να τον διαφοροποιούν κάπως ή και της επιμονής σε νέες θέσεις εργασίας.

Στον τομέα των νέων θέσεων εργασίας γίνεται αντιληπτή η αγωνία, λόγω του μεγέθους της ανεργίας, αλλά αυτό από μόνο του δεν είναι ικανό να δημιουργήσει θέσεις. Αυτές θα δημιουργηθούν από ποιοτικά επενδυτικά σχέδια και κυρίως τα εξωστρεφή.

Η αγορά, από νέα επιχειρηματικά σχήματα, κλειστών επιχειρήσεων, σαφώς και πρέπει να ενισχυθεί εφόσον υπάρχει αργούν και αξιόπιστο παραγωγικό δυναμικό και επενδυτές πρόθυμοι και ικανοί να τα εντάξουν στην επιχειρηματική τους δράση.

Όταν θα υπάρξει επίσημο κείμενο θα επανέλθουμε.

Του Θανάση Κατή

Σύμβουλος Επιχειρήσεων

Leave A Reply