Προτάσεις για το κυκλοφοριακό από την ΕΕΤΕΜ Αχαΐας

0

Πεζοδρομήσεις, αναπλάσεις, ποδηλατόδρομοι και εκσυγχρονισμό της αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας, επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου, κατασκευή τραμ, παράλληλα με τον εκσυγχρονισμό της φωτεινής σηματοδότησης, της ολοκλήρωσης της σήμανσης και της αλλαγής στο υφιστάμενο Προεδρικό Διάταγμα για τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης ακόμα και της αναδιάρθρωσης των δρομολογίων της αστικής συγκοινωνίας αλλά και της αποκομιδής των απορριμμάτων, προτείνει μεταξύ άλλων η Επαγγελματική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών (ΕΕΕΤΕΜ) Αχαΐας για την επίλυση του κυκλοφοριακού βραχνά της Πάτρας.

Πρόκειται για προτάσεις, τεκμηριωμένες επιστημονικά που στοχεύουν στην αειφόρο ανάπτυξη, τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, τη δημιουργία μιας πολυκεντρικής δομής, την αποκέντρωση του πληθυσμού και την παράκαμψη πολεοδομικού συγκροτήματος προκειμένου να επέλθει λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάτρας, τις οποίες υπέβαλαν τα μέλη της Επαγγελματικής Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών Αχαΐας προς τη Δημοτική Αρχή.
Η ολοκληρωμένη πρόταση παρουσιάστηκε διεξοδικά από τον πρόεδρο του Δ.Σ. Αθανάσιο Κουμούτσο, ο οποίος σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε τη Δευτέρα το μεσημέρι, ανέλυσε τη φιλοσοφία αλλά και τις λύσεις που εκτιμά ο τεχνικός κόσμος που θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος, το οποίο χρήζει άμεσης αντιμετώπισης.
«Το κυκλοφοριακό είναι από τα πλέον σημαντικά προβλήματα της Πάτρας, που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. Πέραν από τη δυσκολία στη μετακίνηση των εμπορευμάτων, η μεγαλύτερη δυσκολία έγκειται στη μετακίνηση και στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Οι εκφάνσεις του προβλήματος εικονοποιούνται στις περιοχές των βασικών οδικών αρτηριών με παράνομη στάθμευση κάθε είδους με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στη μετακίνηση, ασυνέπεια δρομολογίων συγκοινωνιών, αύξηση κατανάλωσης καυσίμων, ατμοσφαιρική, ηχητική και οπτική ρύπανση, αύξηση ατυχημάτων και δημιουργία ψυχικής έντασης που επηρεάζει την υγεία και υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής του πληθυσμού. Στο πολυσύνθετο πρόβλημα του κυκλοφοριακού απαιτείται συνολική αντιμετώπιση και συνεχή ενημέρωση των πολιτών. Στη παρούσα υποβολή πρότασης, από τα μέλη της επιτροπής εξέτασης της Ε.Ε.Τ.Ε.Μ, επιδιώκεται η εξέταση του κυκλοφοριακού στο σύνολο του και υποβάλλονται οι προαναφερθείσες προτάσεις – ενέργειες με γνώμονα τον πολίτη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ένωσης κ. Κουμούτσος.
Ειδικότερα, προτείνονται:
Α) Βραχυπρόθεσμα μέτρα:
• Πεζοδρομήσεις αρκετών οδών μικρής κυκλοφοριακής σημασίας στο κέντρο της πόλης, ιδιαίτερα με κατεύθυνση από Ανατολή – Δύση ώστε να συνδέουν το λιμενοβραχίονα, τον σιδηροδρομικό σταθμό με την Παλιά Πάτρα και το Φρούριο-Αλσύλλιο.
• βρόγχοι όπου δεν υπάρχουν στο κέντρο, σημάνσεις (οριζόντια και κατακόρυφη) στο οδικό δίκτυο της πόλης μας, με έμφαση στη ορθή σήμανση του Ιστορικού κέντρου, επανεξέταση σημάνσεων, απομάκρυνση περιττών καθώς και διόρθωση αντιστοιχήσεων και ηλεκτρονικός τουριστικός οδηγός πόλης, σε εφαρμογή tablet, κινητών Smartphone καθώς και τοποθέτησή τους σε καίρια σημεία, όπως παλαιό λιμάνι, νέο λιμάνι, αρχαιολογικοί χώροι, μουσείο, δημαρχείο. Oμοίως να προβλέπεται τοποθέτηση και σε νέους προβλεπόμενους δημόσιους χώρους.
• συντονισμός, ευελιξία, αναδιάρθρωση/δρομολογίων για την αποκομιδή απορριμμάτων και αντικατάσταση κάδων, τοποθέτηση νέων και σωστή χωροθέτηση, εξειδίκευση κάδων κομποστοποίηση, μηχάνημα συλλογής φυλλωμάτων.
• χρήση των ηλιακών κάδων και ηλιακών κολώνων στις πλατείες σε κεντρικά κτίρια καθώς και στους χώρους στάθμευσης,
• τοποθέτηση κομποστοποιητή σε κεντρικό σημείο προς συλλογή φυλλωμάτων και κομποστοποίησή τους,
• περιορισμός διελεύσεων στο κέντρο, ιδίως με χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων,
• δημιουργία και χάραξη δικτύου ποδηλατοδρόμων ασφαλών διαδρομών το οποίο να βασίζεται στον παραλιακό άξονα και στο κέντρο της πόλης και στα επίπεδα τμήματα της Βόρειας και Νότια επέκτασης της πόλης με στόχο τη δημιουργία δικτύου υποδομής, για την ασφαλή κυκλοφορία του ποδηλάτου.
• δρομολόγηση mini buses και ειδικότερα στην περιοχή του ιστορικού κέντρου της πόλης (κυκλική διαδρομή εντός του κέντρου).
• τοποθέτηση ανελκυστήρα ποδηλάτου.
• τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης και ενδεδειγμένη χρήση
• ανάπλαση σχετικά με το γκράφιτι
• καινοτομία και έξυπνες λύσεις: car sharing, bike sharing, car booling
• ολοκλήρωση μικρής περιμετρικής.
• διάνοιξη της οδού Κανακάρη.
• διατήρηση, αναβάθμιση και επέκταση του προαστιακού προς τα νότια προάστια της πόλης μας και από το αεροδρόμιο του Αράξου (Σταθμός Λάππα), Κ. Αχαΐα, κόμβος ΒΙ.ΠΕ., Ν. Λιμένας Πατρών.
Η πλήρη λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου στην περιοχή της Πάτρας αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των πολιτών και να διευκολύνει την πρόσβαση σε περιοχές εκτός των ορίων της πόλης όπως τη ΒΙ.ΠΕ. και το αεροδρόμιο του Αράξου.
Β) Μακροπρόθεσμα μέτρα:
• Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις – έξυπνα φανάρια: Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει τα έξυπνα φανάρια, πινακίδες ενημέρωσης των οδηγών και τις κάμερες ανίχνευσης συμβάντων και επιτήρησης κυκλοφορίας) και κατασκευή κυκλικών κόμβων σε σημεία πολλαπλών διασταυρούμενων οδών
• Συγχρονισμός των φωτεινών σηματοδοτών και η εγκατάσταση νέων τεχνολογιών «πράσινο κύμα».
• Κέντρο Έλεγχου διαχείρισης κυκλοφορίας σε συνεργασία με νέο κέντρο φωτεινής σηματοδότησης. Επανασχεδιασμός φωτεινής σηματοδότησης στο κέντρο της πόλης (έπειτα από μέτρηση του κυκλοφοριακού φόρτου).
• Χώροι σταθμεύσεις – υπόγειοι: Δημιουργία και διασπορά χώρων στάθμευσης στην ευρύτερη περιοχή του δήμου (περιφερειακά) όπου σε συνδυασμό με το δημοτικό και το αστικό δίκτυο συγκοινωνιών του δήμου θα αποθαρρύνεται η είσοδος των αυτοκινήτων στο κέντρο και όχι στο κέντρο του δήμου που ενθαρρύνει την προσέλευσή τους. Επίσης, προτείνουν άμεση αλλαγή του Προεδρικού Διατάγματος για χώρους στάθμευσης (parking) στο ιστορικό κέντρο της πόλης, διότι σήμερα πολλοί από αυτούς δεν εκπληρώνουν τους όρους λειτουργίας δημιουργώντας κυκλοφοριακά προβλήματα από την χρήση τους, με ευθύνη της δημοτικής αρχής και την ανοχή της πολεοδομίας.
• Αναπλάσεις: Γκράφιτι – πράσινοι πεζόδρομοι, (προδιαγραφές/καλαίσθητα) – κεντρικές πλατείες, τοποθέτηση κινητού/σταθερού σταθμού μέτρησης- καταγραφής στο χώρο του δασυλλίου με χώρους περιπάτου και μικρών περιφερειών, δενδροφύτευση στην περιμετρική, κατασκευή mountainbike.
• Ηχορύπανση: Χρήση προπετασμάτων αναλόγως του σημείου τοποθέτησης σε σημεία της Πάτρας με κύριο μέλημα την προστασία από τον θόρυβο και περιορισμό διελεύσεων στο κέντρο, ιδίως με χρήση Ι.Χ αυτοκινήτων και δικύκλων.
• Ποδηλατόδρομοι: τύπου ασανσέρ ποδηλάτων, ποδηλατικές διαδρομές φίλων ποδηλάτων.
• Αστικές συγκοινωνίες: Έξυπνες κάρτες, αντικατάσταση, εξοπλισμός οχημάτων, Minibus, αναδιάρθρωση δρομολογίων που θα επιφέρουν κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, περιβαλλοντική αναβάθμιση και ταχύτερη εξυπηρέτηση του επιβάτη. Αναζήτηση των βέλτιστων λύσεων για τη λειτουργία του κατάλληλου δικτύου στο κέντρο της πόλης, δημιουργία στάσεων που θα εξασφαλίζει την ασφάλεια των πολιτών, βελτίωση της κυκλοφοριακής ροής, των μετακινήσεων και μείωση της κατανάλωσης της ενέργειας, ώστε να κάνουν ελκυστικότερο το μέσο μαζικής μεταφοράς, αυτό θα είναι αφενός προς το συμφέρον των πολιτών και αφετέρου του ίδιου του Αστικού ΚΤΕΛ. Προτείνεται επίσης η σύνδεση ανατολικών προαστίων, με το πάρκινγκ του ΓΝΠ «Άγιος Ανδρέας» (χωρητικότητας περί τις 300 θέσεις) και ανταπόκριση με Minibus προς το κέντρο καθώς και αξιοποίηση της γραμμής αυτής με μελλοντική διέλευση του τραμ.
• Προαστιακός: Διατήρηση, αναβάθμιση και επέκτασή του προς τα νότια προάστια της πόλης μας και από το αεροδρόμιο του Αράξου (Σταθμός Λάππα), Κ. Αχαΐα, κόμβος ΒΙ.ΠΕ., Ν. Λιμένας Πατρών (θα απαιτηθεί στελέχωση με έμψυχο δυναμικό και εξοπλισμός με νέους συρμούς) και χάραξη σιδηροδρομικής γραμμής από τον Άγιο Βασίλη με νέο λιμάνι παράλληλα της ευρείας Περιμετρικής.
• Τραμ: ανάπτυξη τραμ στο ιστορικό κέντρο της πόλης, μακροπρόθεσμα κατασκευή τραμ Δασυλλίου. Όλα τα δίκτυα συγκοινωνιακά, ενεργειακά, περιβαλλοντικά οφείλουν να είναι σύμφωνα με τις Διεθνείς προδιαγραφές.
• Υπεραστικές συγκοινωνίες: ενοποίηση και λειτουργία τους στην ΑΒΕΞ. Όπως υποστηρίζουν απαιτείται επανασχεδιασμός της λειτουργίας των υπεραστικών γραμμών (ΚΤΕΛ), ώστε η νέα θέση του να αποτελεί υπόδειγμα σύγχρονης λειτουργίας τους, αλλά και καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού και των συνοδών τους με ασφάλεια, άνεση, εύκολη πρόσβαση.
Αξίζει να αναφερθεί πως η ΕΕΕΤΕΜ διαμηνύει ότι «δεν θα δεχτούμε κανένα σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, αν δεν βελτιωθεί η σημερινή κατάσταση των μέσων μαζικής μεταφοράς» και γνωστοποιεί πως ήδη έχει αναθέσει σε νομικό την στενή παρακολούθηση του θέματος έτσι ώστε να αποτρέψουν μια απόφαση η οποία εξυπηρετεί συμφέροντα ολίγων.
Παράλληλα, κρίνει αναγκαίο να γίνει ένας προγραμματισμός για την οροθέτηση των Δημοσίων Υπηρεσιών όπως Οικονομικές Υπηρεσίες -Αυτοδιοίκηση – Δικαστικό Μέγαρο, οι οποίες θα πρέπει να βρίσκονται σε χώρους εκτός του ιστορικού κέντρου και να διαθέτουν χώρους στάθμευσης (Parking). Κομβικά σημεία, επίσης, θεωρούνται η απομάκρυνση των οχημάτων που βρίσκονται σε μεγάλη χρονική ακινησία και δικύκλων χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας που καταλαμβάνουν τους ελάχιστους αυτούς χώρους στάθμευσης, κατάργηση του μέτρου μονών – ζυγών ανά μήνες για τη στάθμευση, που είμαστε θεατές σε αυτό που συμβαίνει κάθε 1η του μήνα, καθώς και αφαίρεση υπάρχουσας αντίστοιχης σήμανσης και επιβολή μέτρων ενίσχυσης της αστυνόμευσης, ακόμα και από το πολιτικό προσωπικό σε συνεργασία με την τροχαία, ώστε να επεμβαίνουν στοχευμένα.
Καταλήγοντας ο κ. Κουμούτσος επισημαίνει πως «αν θέλουμε να δοθεί άμεση λύση του κυκλοφοριακού θα πρέπει να συμβάλουμε όλοι στην κατεύθυνση των ευθυνών που πρέπει να αναλάβουμε και να συνεργαστούμε για την επίλυση του».

Leave A Reply